jom ikut :

Saturday, January 19, 2013

resepi #4 - kuih siput

 
بسم الله الرحمن الرحيم


alhamdulillah... masih di beri nafas untuk terus mencari redha-Nya sebagai khalifah di bumi ini...

jom main masak2!!!


sebenarnya dah lama nak buat kuih siput ni... dari sebelum exam hari tu... al-maklumlah... musim2 sejuk + exam memang akan membuatkan kita-kita di sini rasa nak mengunyah 24hours... perut asyik lapar je... lagi-lagi aku... yang memang kerjanya nak makan je... tapi tak gumuk-gumuk juga... aihhh... selalu orang cakap
" ko ni makan banyak tapi gemuk2 jugak "
haa... tu la kan... aku pun tak tahu... orang makan aku makan... orang tak makan aku makan... orang makan sepinggan aku berpinggan2 tapi macam ni juga... penat aihhh... tapi tu la... kadang orang kughuih ni tak de lemak... tapi kolestrol... tu yang bahaya tu... apa pun bersyukurlah... kurus ke gemuk... yang penting sihat...


semalam pagi-pagi lagi aku dah bersemangat nak menyiput... baru ni ada masa... nak buat time exam... memang tak la... balik2 buka laptop cari resepi lepas tu terliur... asyik2 cakap " ermm sedapnya " sambil slurrrppp ayer liyor... kecur kot... lagi2 tengok masakan malaysia... home sick terus...

ok stop membebel... jom kita terus ke resepi...
memang macam ni bila dah start membebel tak reti berenti... ngehngehngeh...


KUIH SIPUT SIDUT PADANG PASIRUN
 resepi asal di ambil dari my resepi... tapi tak ingat yang mana satu... hehe...

bahan-bahan :

5 cawan tepung gandum
1 biji telur
50g marjerin
1 sudu kecil jintan manis ( kisar )
1 sudu kecil jintan putih (kisar )
2 sudu kecil serbuk udang kering (aku letak lebih )
garam
3 sudu besar cili boh ( aku letak lebih )
daun bawang @ sup ( tak letak sebab takde )
santan (untuk uli - aku tukar guna air)



aku masak kan ikut instint... dan sesuka hati aku menambah yang orang tak suruh... (sebab tak baca habis...hehe) konon2 rasa macam ada baca tapi bila baca balik takde rupanya... haha... aku memandai pergi tambah 1 sudu kecil ketumbar... ok diam!!! jangan gelak... memang tak lawak...

cara-cara :

1. campurkan je semua bahan di atas dalam satu mangkuk hayun gaul sebati
2. masukan air sikit-sikit sehingga menjadi play doh
3. cubitkan doh tadi mengikut size yang di kehendaki... ( aku cubit cute2 je untuk menyerlahkan kecomelannya macam aku... ngee ) lepas tu lenyekan dia di atas papan siput sidut tu
4. goreng sehingga keperangan

* buatlah sampai habis adunan...

ok itu je... selamat menyiput... :)



 
satu untuk engkau... satu untuk aku...

sungguh enak di makan begitu saja... sambil tonton setia hujung nyawa... nyumnyum...




kata hati : ...hati takde kata pa...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...