jom ikut :

Thursday, October 15, 2009

jauh kau pergi (tinggal kenangan) - gaby

Pernah ada rasa cinta antara kita
kini tinggal kenangan
ingin kulupakan semua tentang dirimu
namun tak lagi ka
n seperti dirimu
oh bintangku

jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencar
i penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu
oh kekasih

jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu
oh kekasih

pernah ada rasa cinta antara kita
kini tinggal kenangan
ingin kulupakan semua tentang dirimu
namun tak lagi kan seperti dirimu
oh bintangku

jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu
oh kekasih

Wednesday, October 14, 2009

Let'S pApAdOm....

assalamualaikum...

dah lame x bt entry baru...no idea la...(arghh ko mmg selalu xde idea..hee~~)

dah 2 bulan aku kt msia...baru semalam aku hang out ngn kengkawan...isk isk...
dah nk balik sana balik dah woi...ngeee~~~krn kebusanan yg amat...tbe2 jek ade cite best yg boley di layan...lagi pn dah lame tak layan movie...ape lagi...pnye la awal g jnji hehe...dr khamis lepas nk ajk g tgk semalam...excited gile...so yeay...kua gk aku dr kepompong suram itu...

kepada yang belum tgk n bru nk tgk... aku saran kan tgk la...tak rugi...best giler...citer yg sempoi...komedi n family... ape yg penting...ape lak kerjasama...yang penting ade message...

pasti kan sebelum masuk...g la buang segala asid2 kumbahan...heheh...
kalo x korg ketawa mcm org sakit...

ok...let's papadom... enjoyyy!!!




Sinopsis Filem PapaDom Arahan Afdlin Shauki

PAPADOM sebuah filem terbaru dari Tayangan Unggul yang kini sedang sibuk menjalani pengambaran di sekitar Pulau Pinang dan di UiTM Shah Alam. Filem arahan Afdlin Shauki turut dibintangi beberapa pelakon popular. Mesti gempak habis ni kan? Tajuknya pun unik dan double meaning.

Judul: PapaDom
Tagline: Sebuah kisah mengenai seorang bapa, seorang anak dan papadom.
Genre: Drama / Komedi
Pengarah: Afdlin Shauki
Penerbit: Tayangan Unggul Sdn Bhd
Kos penerbitan: RM1.44 juta

Pelakon:
Afdlin Shauki (Saadom) Noorkhiriah (Munira) Liyana Jasmay (Miasara) Vanidah Imran (Profesor Balqis) Farid Kamil (Hisham) Scha (Shasha) Chelsia Ng (Yvonne) Que Haidar (Mat) Harun Salim Bachik (Hussin) Pete Teo (Alan) Adham Malek (Ali)

Tarikh tayangan: 2008

Sinopsis Filem PapaDom:
Mengisahkan Saadom adalah seorang pengusaha kedai makan yang terlalu kuat bekerja sehingga berjaya mengejar impian hidupnya, namun dia gagal dalam tanggungjawabnya sebagai suami kepada Munira dan ayah kepada Miasara. Situasi ini berubah apabila Saadom kehilangan isteri kesayangannya yang mati dalam satu kemalangan ketika ingin melihat anaknya menerima anugerah di sekolah selepas suaminya memberikan alasan sibuk. Sebelum itu, Munirah sempat berpesan agar suaminya akan sentiasa menjaga anaknya seperti mana menjaga kerjanya. Sejak itu Saadom tidak lagi seperti dulu, ke mana saja anaknya berada dia sentiasa berada di sisi. Sehinggalah saat berpisah apabila Miasara ditawarkan untuk melanjutkan pelajarannya di IPTA. Miasara tidak lagi mahu ayahnya mengikutnya ke Kuala Lumpur dan mengugut akan berhenti belajar sekiranya tidak patuh arahannya. Saadom akur dengan kehendak anaknya, namun di sebalik itu Saadom punyai rancangan untuk memohon jawatan sebagai tukang kebun di IPTA tempat anaknya belajar agar dapat sentiasa melihat anaknya.


4 bintang untuk papadom....

Friday, October 2, 2009

hari yang ceria...

bismillahirrahmanirrahim

yeay...alhmdulilah...
hr ni aku rse ceria sdikit...
mne xnye...dh sminggu xdpt nk ngadu kat DIA...
doa 2 mmg la kan..ble2 boleh tp xsame...klo xdpt jpe DIA xsyok la...
so pg2 lagi dh bgn...cm base...
mndi n solat pe semua...

ayah : along dah siap?
aku : siap?nk g skag ke?
ayah : ye la...kul 7.30

hahhhh...smpat ke??nasib bek ade bju yg dh gsok...
aku capai je la...n siap2 touch up2 skit...bg segar skit mke ni...
let's go...

hari ini adalah hari yang amat bermakna buat sepupu ku...
nor rafiah & pasangan...
alhamdulilah
mereka selamat di ijab kabul kan pg td...
d kediaman sepupu ku d bandar baru uda...

TAHNIAH
selamat melayari bahtera rumah tangga
semoga berkekalan ke akhir hayat...

wah...sgt la happy bg aku hr ini...
walaupun di saat hati ku sdg xbrp nk stabil...
tp aku msh mpu gumbira melihat sepupu ku...

********



TAHNIAH
juga bt sahabat ku...
norhalina & pasangan
yang di ijab kabulkn hr ini juga...
d kediaman nya d kota jaya...



p/s: buat diriku sbr la...next time la yer...

Thursday, October 1, 2009

raya tahun ni....

selamat hari raya untuk semua umat islam & pengunjung blog ini...
mohon maaf zahir batin..


thanks bt nana di atas kad yg canteq ini...




************

raya tahun ni bagi aku xde ape yg indah melainkan dpt bersama insan2 t'syg...
namun di saat aku ingin kecapi bahgia...
tp ia hanya sekejap cuma...
aku bersyukur walau hanya seketika...

saat ini hati ku telah hilang segala rse...
tiada lagi senyuman d pagi hari hanya air mata yg menemani...
tiada lagi kata rindu yg tinggal sendu di hati...
tiada lagi yg indah bg ku kini
hanya dunia ku yg suram...
malam yg sepi...
mendung d hati...

raya thn ni amt perit utk aku lalui...


Wednesday, September 30, 2009

munajat hamba

ya Allah
di saat aku kehilangan nya
KAU ada untuk aku mengadu segala keluh kesah ku

ya Allah
di saat aku lemah hadapi hidup tanpa nya
KAU ada untuk ku berpaut
untuk ku bersandar

ya Allah
di saat aku buntu membuat pilihan
KAU ada untuk ku beristikharah

ya Allah
kau tabahkanlah hati ku
damaikanlah jiwa ku
redhakanlah aku
dengan ujian yg telah engkau berikan untuk ku
moga pilihan ku ini adalah yg terbaik untuk ku
yang telah engkau tetapkn untuk ku

Saturday, August 22, 2009

sahur di mana???

assalamualaikum w.b.t

selamat pagi dan selamat berpuasa semua...
haa...ade spe2 yg xpuase hr ni?sila angkat kaki...

hmmm...nmpk nya semua puase...

bagus bagus bagus...


k la amy nk
citer psl smlm,
mcm yg korg smua tahu smlm adlh hr 1st kte bertarawih...

so spt biase la amy n femly akn plih nk bertarawih kt mne...

so smlm ktorg plan tarawih kt mejid yg dkt jek...

korg plk cmne?kt mne?kt mejid/surau/d umh jek?
hmm xksh la kt mne pn jnji kte rebut peluang yg dtg hanya setahun sekali je...

utk mlm smlm alhmdulilah d bri kekuatan sehingga abes...

utk hr2 berikut...???...

semoga DIA bri kte semua kekuaatn&kesiha
tan...
selesai tarawih & bertadarus...yea moreh!!!...hehehe...
ekceli mlm smlm xde lg la...heee...

tp ktorg g ngeteh...ayh ajk g mkn(sahor)...hoho

blik dr mejid xtrus g ngeteh...

blik umh dlu setlekn dlu bnde yg xsetle jap...

then dlm kul 11pm ktorg grk ke 'restoran warisan wak radol'(bg org jb tau la kn)...

smpai2 je ade pkcik serbu promot kepek ubi die...

agk lme jg ye die 'mempromot'...hoho
so amek la satu...
then tgu xde lak org nk amek order...

ayah: dik oder dik

bdk amek oder: blm amek oder lg bang ea?

ayah:blm lg...ape yg ade dik?
bdk amek oder:
yg tgal mee goreng,mee hoon ngn kue tiaw je bang...
aku:nsi goreng
yah?
bdk amek oder: semua xde bang yg tgl mee goreng,mee hoon,kue tiaw...


wow...agk laris ye mlm tu...seawal kul 11pm dh tgal 3 menu jek...huhuhu...
ekceli agk hampe gk la...
tp sbb mls nk g cri kdai lain...


ayah:nk mkn ape?along?ibu?

aku:along nk mee goreng mamak la...

ibu:kue tiaw goreng...ibu share ngn angh...
cm base la ktorg mmg akn bli kurg 1...bkn jimat tp xkuat mkn la...huhuhu

ayah:ok dik mee goreng mamak 2 kue tiaw 1...


air cm base la...
amy akn plih limau suam...ek eleh suam!ape brg!jg bdn r tu...
haha xde mknenye...suam jek la dh mlm mls nk mnum ais...

yg len teh suam,milo ais dan air suam...



selepas kejadian yg tragis...nyum nyum...
xsempat nk snap b4 kejadian...



okies...the end...(*_*)



Friday, August 21, 2009

saLam rAmadHan

assalamulaikum w.b.t


SELAMAT BERPUASA UNTUK SEMUA UMAT ISLAM


SEMOGA BEROLEH KEBERKATAN DAN KEREDHAAN ILAHI
SERTA PAHALA YANG BERLIPAT GANDA SEPERTI YANG DIJANJIKAN



CARILAH MAGHFIRAHNYA
IMARAHKANLAH RAMADHAN KARIM DENGAN
MENGHID
UPKAN MALAM-MALAM DENGAN
TADARUS AL-QURAN,TARAWIKH SERTA QIAMULAIL

SEMOGA KITA SAMA-SAMA DIBERKATI ILAHI






Wednesday, August 5, 2009

balik kampung

assalamualaikum...
kwn2 jom balik kampung!!!
balik kampung...oOoOoO...balik kampung
hati girang...
tak sabo nye nk jpe org2 tersyg..
~8/8/09~
ya Allah selamatkan permusafiran kami...
permudahkanlah apa yang sukar...
dan redhakanlah setiap langkah kami...
amin ya rabb al-amin
p/s:ya Allah mudahkanlah urusan natijah kami...
tak laratnye nk tunggu...

Sunday, July 19, 2009

award dari aishahumairah


1. Copy badge "Vespa Blogger Award Friendship" di atas

untuk diletakkan di blog anda:

siap!!! bertindak mengikut arahan...


2. Link/ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda:

** thanks a lot buat aishah kerana sudi bagi award cumei ini pada akak...

** sedikit pengenalan diri pemilik blog ~aishahumairah~

^ nama di beri Noraishah bt Othman...

^ masih menuntut di UKM dalam bidang Pengajian Al-Quran Sunnah Modul Tafsir...

^ dia juga merupakan classmate saya semasa di Maahad Johor (2005)...

^ seorang yang peramah, tidak sombong dan kreatif...

** lama xjumpe aisha...rindu kenangan kat kelas dulu...

sonoknya kalau dapat jumpe kwn2 lame... ala2 reunion gitu...


3. Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri.

dulu dah pernah buat >> 7 fakta tentang amy <<

tambah lagi 3 je la ea??

hmm susah gk nk pk lagi 3 ni...

** suka hati : suke buat sesuatu bende bile tergerak hati rse nk buat

di tambah dgn kerajinan yg melampau...

bile dh buat insyAllah akan cuba utk selesaikan sebaik mungkin...

** bersepah : tak suke bile balik rumah tgk brg2 bersepah...

rse cm nk g fire jek spe yg bt sepah tu...eee geram...geram...geram...

org kemas penat2 senang2 die bt sepah...

** seorang yg kdg2 rajin teramat sgt...kompom semua ley setle...

bile mim alif lam sin dtg...hmm lantak kau lah nk jd ape...


4. Anda perlu memilih 6 penerima award seterusnya dan

menyatakan nama mereka di blog anda:

> mumtazmansor

> ummusafiyyah

> rhea

> tempe

> shahliza

> lemonadenoi


sudilah kalian terima award ini...siapa yang dah pernah dpt abaikan jelah...


~~ thanks bt aishah krn sudi share award ni ngn akk...

semoga ukhwah fillah berkekalan





***ralat tajuk bkn TAG tp AWARD...adeh...maaf ye kakak2 ku sekalian...

Wednesday, July 15, 2009

SUMMER HOLIDAY

pemandangan matahari naik di ambil dari atas Bukit Tursina



Musim panas telah kembali. "Ya Allah,panasnya…rimas!" itulah kata-kata yang sering diungkapkan. Teringat musim sejuk "Ya Allah, sejuknya!". Itulah manusia, sering saja merungut, panas salah sejuk salah, bukan hendak bersyukur. Astaghfirullah al-‘azim, ya Allah aku bukan tidak bersyukur tapi tidak tahu bagaimana hendak melafazkannya. Ditelan mati emak diluah mati bapa, kerana mulut badan binasa.

Musim panas sinonim dengan musim cuti. Masa inilah semua sekolah & institut di Mesir akan bercuti. Tidak hairanlah jika pelajar-pelajar pengajian Islam & Perubatan akan membanjiri Lapangan Terbang Kaherah. Dan tidak hairanlah jika bagi kuliah pengajian Islam akan dibuka dari seawal bulan Oktober sehingga Januari (fasal 1), Mac hingga Jun (fasal 2). Bulan selebihnya "cuti-cuti mesir".

Dikesempatan itu jugalah ramai yang mengambil peluang untuk pulang ke tanah air tercinta. Paling awal penerbangan, pertengahan bulan Jun dan akan kembali ke Mesir atau dikenali sebagai Bumi Anbiya’ atau Kiblat Ilmu, kebiasaannya selepas Aidilfitri, sekitar bulan OKtober dan November.

Bagi yang tidak pulang ke tanah air, inilah peluang untuk merebut atau mengaut segala ilmu luar kuliah yang ada di sini. Pelbagai kelas-kelas thaqafah dan program ilmuan yang diadakan oleh Dewan-dewan Perwakilan Mahasiwa/wi (DPM) bagi setiap cawangan, dan seluruh persatuan anak-anak negeri di Mesir. Tidak kurang juga program ilmuan secara besar-besaran anjuran PMRAM dengan kerjasama jemputan dari Malaysia seperti yang terbaru 11 Julai 2009,hari ini dengan kerjasama HPA Industries Sdn. Bhd.

Tidak kurang juga kelas-kelas persendirian bersama tenaga pengajar tempatan(Mesir) seperti kelas bahasa arab di markaz-markaz bahasa,talaqqi al-quran bersama Syeikh di Masjid al-Azhar, di rumah dan sebagainya.

Tidak kurang juga lawatan sambil belajar seperti kembara sufi ke tempat-tempat bersejarah. Seperti di musim sejuk kebiasaannya rehlah ke Sinai (Bukit Tursina), makam sekitar Kaherah, Giza dan sebagainya. Begitu juga di musim panas, rehlah ke Matroh & Siwa menjadi pilihan utama.

Terdapat pelbagai tempat-tempat bersejarah peninggalan nabi-nabi terdahulu seperti zaman nabi Musa A.S & Firaun. Dan setakat ini saya masih lagi belum berpeluang untuk menzirahi tempat-tempat tersebut melainkan makam sekitar Kaherah dan Giza.


masjid Al-Azhar

CUTI-CUTI MALAYSIA








Mungkin ini adalah slogan paling sesuai untuk mahasiswa & mahasiswi di sini. Kerinduan pada ayahanda,bonda,kaum keluarga,sahabat handai tak kurang juga pada kampung halaman dan juga kekasih hati. Membuatkan ramai yang tidak sabar-sabar untuk pulang sehingga ada yang terlupa pada imtihan yang hampir menjelang.


Dalam sibuk-sibuk siswa & siswi mentelaah pelajaran untuk persediaan peperiksaan akhir tahun pada pertengahan Mei sehingga akhir Jun yang lalu. Tidak kurang juga ada segelintir siswa & siswi yang sibuk-sibuk dengan persediaan untuk pulang ke Malaysia.


Inilah fenomena yang sering terjadi. Seawal bulan Mac lagi, sudah ramai yang meninjau-ninjau harga pasaran tiket penerbangan bagi mendapatkan harga yang berpatutan agar tidak terlepas dengan tawaran-tawaran hebat seperti harga, tempoh sah laku, destinasi & juga berat bagasi yang dibenarkan setiap sesuatu penerbangan bagi yang inginkan penerbangan dua hala.


Diantara penerbangan yang menjadi pilihan utama ialah Gulf Air, Egypt Air, & Singapore Airline(SIA). Dan diantara penerbangan yang jarang-jarang Emirates, Etihad, Kuwait & Qatar. Semuanya mempunyai kelebihan & kelemahan yang tersendiri. Bagi saya sendiri yang pernah menaiki 3 penerbangan sebelum ini Gulf Air, Egypt Air & Emirates masing-masing ada kepuasan yang tersendiri bagi setiap individu.


Walau apa pun penerbangan yang di pilih semoga ia adalah yang terbaik. Dan apa yang diharapkan semoga perjalanan sahabat-sahabat yang akan pulang, selamat ke destinasi yang di tuju. Semoga permusafiran sahabat-sahabat diberkati dan diredhai Ilahi. Banyakkanlah berdoa sepanjang perjalanan dan semoga Allah memakbulkan doa sahabat-sahabat.




bergambar bersama 2 org rakan yang pulang ke Malaysia pd 6/7/09 dan yang lain tu hantar jek... hikhik

Monday, June 29, 2009

untuk yang tersayang

bismillahirrahmanirrahim

sebelum ni sy tak berkesempatan utk mengadobe
kad2 utk mereka2 yg amat sy sayang...

krn masa yg sgt fit buzy ngn kuliah,kelas &
muraja'ah utk imtihan yg lepas...

ni lah hasilnya sbb bosan duk umh xde keje
dr mkn,tdo,merayap...


sempena father's n mother's day :




7th january


7th march




24th april




30th may



rindunya pd ayah,ibu,angah,abang n my love...
rindunya...
nk balik...uwaaaaaaa...


Monday, June 22, 2009

bile rindu...

bila rindu tu menjelma hati sakit bagai nk tercabut..
dek menahan rindu yg amat...
tiba2 hati jd sayu...
mata pula makin layu...
menahan rindu dn sendu..
rindunya aku saat ini...
rindu pd ayah dan ibu...
terasa ingin ku berlari...
mendakap kalian...
rindunya saat tangan kalian ku cium...
saat kepala ku di usap...
rindu nya pada kalian semua...
semoga kalian d bwh lindunganNYA

tag dr nana

assalammualaikum....
krn sibuk ngn imtihan sampai terlupa ade benda yg perlu di langsaikan...
sorry la nana...ea ea ea...
hampir2 terlupa ade hutang tag...peace not war!!!
k la...ni akk byr htg walaupn terlambat 2 bln...huh lme tu....
jgn marah haaa...
jom layan....erk...

tag gambar profile amy:
1. Letakkan gambar profile anda


2. Terangkan apa maksud gambar itu?
cute couple
3. Kenapa pilih atau letak gambar itu?
np ea??hmm sbb sy suke la...sbb pic bdk 2 org ni nmpk cute sgt...
like me&he...ahaks...
n sy jd kan ia sbg wallpaper hp...
erk...org tak tnya pn..huhuhu...
4. Tag 5 lagi blogger...
dah lame sy tak tag org...hmm k la...
kpd list nama di bwh sila lah buat ye jgn segan2...
1. rhea
4. fizz


award dr nana & rhea


thanks you so much
utk nana & rhea krn sudi berkongsi award ni ngn amy
tambahan lg 2 ini juga dr rhea


terharu plk rse dpt award sekali 3...rse di hargai plk....

(poyost je ayt)

terima kasih byk2 utk kalian berdua


utk nana : sorry la akk ambil lmbt...nk bt cmne time tu tgh syaghal nk imtihan...






Sunday, May 31, 2009

mei..mei..mei


1 mei
genap lah 7 thn arwah nenek kembali kerahmatullah ** semoga rohnya dicucuri rahmat ILahi (al-fatihah).

2 mei
genap 14 thn umur arwah adik, tp DIA lebih menyayanginya ** semoga rohnya bersama para syuhada' (al-fatihah)

7 mei
repeat paper tauhid uluhiat (ketuhanan)** tawakkaltu 'ala Allah...ma'a tamniat bittaufiq wannajah.

8 mei
mother's day** selamat hari ibu untuk semua yg bergelar ibu...especially utk IBU...love u so much...semoga Allah merahmati segala kasih syg & pengorbanan yg telah ibu berikan utk kami...
13 mei
repeat paper lughah arabiah (nahu & sarf)**tawakkaltu 'ala Allah...ma'a tamniat bittaufiq wannajah.

16 mei
teacher's day** selamat hari guru utk semua guru2...especially buat guru2 yg telah byk mendidik dr ini.semoga Allah membalas setiap ilmu yg kalian curahkan...

17 mei
start final exam (1st day)
19 mei
2nd
21 mei
3rd
24 mei
4th
28 mei
5th

30 mei
birthday ayah**selamat hari lahir utk ayahanda tercinta...semoga sentiasa di bwh rahmat ILahi.
31 mei
6th paper

**exam tinggal lagi 3 paper...Ya Allah kuatkanlah semangat kami...**

Friday, May 1, 2009

selamat berimtihan

salam imtihan untuk semua rakan2 seperjuangn...

semoga diberi kekuatan, ketabahan & ketenangan hati...

semoga kejayaan milik kita bersama...

ma'a at-tamniat bi at-taufiq wa an-najah...

rabbana yasir wa la tu a'ssir...

Thursday, April 23, 2009

selamat ulang tahun

24-4-2009
hepi besday angah
hepi befday angah
hepy bufday hepi besday
happy birthday angah
miss you...

Sunday, April 12, 2009

muqarar...fin muqarar???

alhamdulillah
kuliah skag dh semakin panas...
dr yg xpnah nmpk g kuliah dh menonjolkan diri...
dr yg malas menjadi rajin...
dr klas yg lengang menjadi sumpek mcm tin sardin...
kerana sebuah...
**MUQARAR**
spe nak???
kne la g kuliah klo mls xdpt...
xdpt kt klas p kjar doktor...
ok la..last utk kli ni...
sye nk out nk g kliah...
tata titi tutu...
wasalam
P/s : amie...bgn la..sedar la dr mimpi yg menipu itu...
exam semakin hampir...

Thursday, March 26, 2009

ayuh kembali ke sekolah...

alhamdulillah...

hampir sebulan lebih kuliah berlangsung...so far so good la...
tp ade 1 je yg tak good..."ble la buku english nk dpt ea?"tempah dah lme...exam pn kurang dr 2 bln lg...adoyai...xbest la msuk klas tnpa buku...dok dgr doktor(prof) je ckp kt dpn...bkn la fhm sgt pn...syik jeling2 org sebelah jek...tu pn nasib la klo die salin klo tak dok nganga je la...dah jd adat kat sni dpt kitab lmbt...doktor syarah(terang) dah hmpir stgh kitab bru nk dpt...terkial2 nk pick up blik ape yg dh terlepas...huhuhu...dugaan...

hmmm kitab hadith bru 3 hr lepas kua...lmbt gle nk tgu...ape pn alhamdulillah dpt gk akhirnya...bru la ade semangat nk study...chewah...semangat je lebih...tp asl pegang bku nk study mata dh ngatok...huhuhu...perlu atasi sblm msa jd sempit ni...

dlm 9 subjek utk fasal ni...ade lg 2 subjek yg lgsung doktor xmsuk kelas...exam bln 5...dpt bygkan x cmne???huhuhu...risau nye...langsung 1 apa tak sentuh lg ni...1 subjek lg doktor sakit...
so xde la kelas die lebih kurg sebulan ni...cmne la nt ea...msti dh ujung2 kelas full sbb nk cover ape yg tak blaja lg...ya Allah...dugaan...

ya Allah kuatlah semangat ku...ingatanku...hafalanku...dan berilah aku kesihatan yg baik utk menyempurnakan diari hidup di sini...

Monday, March 9, 2009

birthday boy

7 march 2009
Ibrahim Abd.Hamid
happy birthday yg ke-17 for my hero...
dah bujang dah adikku yg sorang ni...
along doa kan :
semoga dipanjangkan usia dan dimurah rezeki serta beroleh keberkatanNYA...
semoga berjaya dlm apa jua bidang yg di ceburi...
jadilah anak yang soleh & membanggakan ayah & ibu...
semoga menjadi Al-Hafiz yg berkualiti dr segi ilmu,amal & akhlak kelak...
hiasi diri dgn akhlak2 terpuji Rasulullah S.A.W...

miss u n love u...

Friday, February 20, 2009

cuti sekolah part1

bismillahirrahmanirrahim...

lamanya tak conteng2 kat blog ni...rindu sgt2...
nk bt cmne tiap kali nk conteng akn berlaku kjadian yg sme...
kehilangn idea yg tak dpt dikesan...
ade idea mse plk tak de...hehe...byk btol alsan bdk ni...

hmm ok jom...
nk citer sikit la psl cuti skolah yg lepas byk kejadian yg telah berlaku...
jeng jeng jeng...

abes exam sblm diriku ditinggalkan keseorangan + kesunyian = kebosanan

hr pertama (hari bersama ahlibait=housemate):
sempat la ktorg berempat g menzirahi makam2 yg ade di sekitar alexandria...
makam nabi danial & makam luqmanul hakim...hek eleh 2 jek...
ekceli nk g mkm2 para auliya' tp diriku telah lupa akn jln tersebut...
pergi bru skali mne nk ngt...plk tu mse thn 1...confirm tak ingat...
ingat bentuk masjidnye jek...ade ke patut...heheh...
maka itu je lah hasilnye...
nsib korg la kne menapak agk jauh la jgk sbb nk cri masjid tu punye psl...
alhamdulillah tak sesat lagi...
nak ajk redah muka semua dah kelat + blur + cuak = takut...
takut la plk diriku nk bwa mreka2 buat kerja gile...
so pakat ramai2 blik umh sbb hri tu kwn2 dr cairo nk mai...
bkn kwnku tp kwn kpd kwn ku...
seramai 7 org tp yg duk bermlm di rumahku 3 org shj selama 3hr...

hr kedua (hari bersama kwn2 senegeriku):
ikut agenda asal nk g rehlah ngn ahli bait lagi...
tp tak jd sbb mrk2
ade hal...termasuklah diriku...
spt yg dijanjikan tepat kul 2 ktorg grk seramai 4 org spt smlm(org je lain) ke san stefano ala-ala klcc kot...
cme bezanye kt sni tak brp rmai org sgt sbb brg2 kt sni standard harganya bley tahan berpeluh gk la klo nk melabur...
dan tujuan utama ktorg biasalah akhir bln = awl bln
nk kuakan duit + cuci mata + usha2 = pokai...

hr ketiga (perintah berkurung):
mls nk kua dok umh jd suri rumah...

hr keempat (coupling):
mulalah detik2 ditinggalkan, mrk2 yg lain g + balik cairo...
tinggalah kami berdua + 1 tetamu undangn kwn kpd kwnku utk menyrikan lagi suasana...
lepak kt umh tgk citer...

hr kelima (hari berkurung):
nk relax kt umh...

hr keenam (kembali tersenyum):
sub sub apelah nasib diriku ditinggalkan lagi...dia g cairo gk...
daku keseorangan...
tak lama pn sbb 3 org tetamu undangnku dtg menggamatkan keadaan selama seminggu...
kini rumah ku riuh spt psr ikan...

"weeeee....ape yg penting kerjasama"

teng kiu ar geng... korg mmg best...
lepak ngn korg membuatkan diriku separa normal...
lain kali jgn segan2 lepak sni lagi... 'korag buat jek mcm umh aku...'
tak de hal nye...

tag...~photo challenge~

assalammualaikum w.b.t


The challenge is:
**Go to your photos folder in your computer.
**Go to the 6th folder of photos.
**Go to the sixth picture in that folder.
**Put the picture on your blog and description of it.
**Invite six friends to join the challenge.
**Link them in your blog and let them know they have been challenged

this challenge has been asked by rhea

ok rhea spt yg amy jnjikan...walaupun agk terlambat sikit...peace

folder keenam dlm folder gambar kat laptop amy ialah folder sempena aidiladha 2008
ekceli picha tu semua kopi 3in1 jek...
bkn amy yg snap...xkshlah kan...jnji folder keenam...




gambo keenam dlm folder aidiladha plk ialah

taraaaa....

"yang ni pun dah ade org tempah nak"

ni je la yg dpt di selamatkan semasa berlaku kejadian semelih-menyemelih...

**invite 6 org kawan:

nana

shahliza94

geng jahat

whitedolfin

lemondenoi

jejerz

ok rhea...the end...




Sunday, February 8, 2009

tag from tempe

assalamualaikum...

huhu..bru tringt ade hutang tag ngn kak tempe...akk sori lmbt...hehehe

1. Do you think you are hot?
hot tu ape ea??...HOTlink...HOTdog...HOTchoco...
kami tak hot,tp kami cool...

2. Upload your favourite picture of you

3. Why do you like that picture?
ngn kwn2 melawat firaun tido...

4. When was the last time you ate pizza?
pizza hut??...lme xmkn...tp klo bkn bru isnin lps mkn...pizza bi tuna...

5. The last song you listened to?
WARNA KEHIDUPANKU...lagu yusri...lagu tu pnah bg kt dia...

6. What are you doing right now besides this?
dok ngadap latop la...bt tag ni...

7. What name would you prefer besides this?
'amiephat'


xde nk tag spe2...yg ade dlm list cm sume dh kne...

8. Who is no. 1?
...

9. No. 3 is having relationship with?
...

10. Say something about no. 5
...

11. How about no. 4?
...

12. Who is no. 2?
...

Monday, January 26, 2009

**the end**

assalammualaikum...

alhamdulillah...
20/1/09 abes dah exam aku utk fasa ni...
4 subjek...
slame 2 minggu dok ngapal...mkn tido semua tah mne2...
dugaan pekse di musim sejuk...
huhuhu...dpt di atasi ngn baik tp part tdo tu yg tak ley thn...
klo dah sejuk2 ni syok nye mkn + tdo...
(sebek jnis sush nk gemuk)
ape2 pn semoga aku najah sufi utk thn ni...


lps ni study utk fasa 2 nye plk...
uwarghhhhhhh...byk nye...
9 + 2 subjek...
ya Allah berikanlah aku kekuatan utk fasa hadapan...
semangat yg lebih utk menghadapinya...
fizikal & mental yg sihat...
hati yg tenang...

Insya'Allah aku boleh!!

Allahu akbar!!!


Sunday, January 18, 2009

we will not go down~michael heart

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go downIn Gaza tonight

We will not go downIn the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down

In the night, without a fight

We will not go down
In Gaza tonight

TUGASAN PERTAMA JLOB : PALESTIN

==KONFLIK ISRAEL - PALESTIN==

Konflik Israel-Palestin merupakan satu pertikaian yang masih berlangsung antara Israel dan orang Arab Palestin. Konflik Israel-Palestin ini merupakan sebahagian daripada Konflik Arab-Israel yang lebih besar. Pada dasarnya, konflik kini merupakan pertikaian antara dua kumpulan mengenai tuntutan kawasan tanah yang sama.

Banyak percubaan telah dibuat untuk membantu mencipta sebuah
"penyelesaian dua negara" yang melibatkan penciptaan sebuah negara Palestin merdeka di samping Israel. Pada masa ini, kebanyakan orang Israel dan Palestin bersetuju bahawa sebuah penyelesaian dua negara merupakan cara yang terbaik untuk menamatkan konflik, menurut banyak tinjauan pendapat yang utama.[1][2] Kebanyakan orang Palestin melihatkan Tebing Barat dan Jalur Gaza sebagai sebahagian kawasan negara masa hadapan, suatu sudut pandangan yang juga diterima oleh kebanyakan orang Israel.[3] Walaupun demikian, sebilangan ahli akademik yang kecil menyokong penyelesaian satu negara, dengan semua kawasan Israel, Jalur Gaza, dan Tebing Barat menjadi sebuah dwinegara dengan hak yang sama untuk semua penduduk.[4][5] Bagaimanapun, terdapat banyak percanggahan pendapat yang utama tentang bentuk persetujuan mutakhir serta tahap keandalan kedua-dua pihak terhadap komitmen asas masing-masing.

Terdapat banyak pemain dalam negeri serta pemain antarabangsa yang terbabit dalam konflik ini. Pihak perunding langsung ialah
kerajaan Israel yang diketuai oleh Ehud Olmert dan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang diketuai oleh Mahmoud Abbas. Perundingan rasmi diantarakan oleh sebuah kontingen antarabangsa yang dikenali sebagai Kuartet Timur Tengah yang terdiri daripada Amerika Syarikat, Rusia, Kesatuan Eropah, Pertubuhan Bangsa Bersatu, dan diwakili oleh utusan khas yang kini merupakan Tony Blair. Liga Arab merupakan pemain yang penting yang telah mencadangan rancangan keamanan alternatif. Mesir, anggota pengasas Liga Arab, merupakan peserta yang utama dari segi sejarah.

Sejak tahun 2006, pihak Palestin telah dipecah belah oleh
konflik antara dua puak yang utama: Fatah, parti yang terbesar, dan Hamas, sebuah kumpulan militan Islam. Oleh sebab itu, wilayah yang dikuasai oleh Pihak Berkuasa Nasional Palestin (kerajaan interim Palestin) berpecah belah antara Fatah di Tebing Barat dengan Hamas di Jalur Gaza. Ini terbukti menimbulkan masalah kerana Hamas dianggap sebagai sebuah pertubuhan pengganas oleh Israel dan banyak negara yang lain.[6] Oleh itu, walaupun Hamas memenangi pilihan raya Palestin 2006, ia tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam sebarang perundingan rasmi.

Pusingan perundingan keamanan terkini yang bermula di Annapolis, Amerika Syarikat pada bulan November 2007 bertujuan untuk mencapai ketetapan mutakhir menjelang akhir tahun 2008.[7] Semua pihak bersetuju bahawa adanya enam teras atau 'status akhir' yang merupakan persoalan yang mesti diselesaikan: Jerusalem, pelarian, petempatan, keselamatan, sempadan, dan air.[8]

Dalam kalangan masyarakat Israel dan Palestin, konflik ini menjanakan
berbagai-bagai pandangan dan pendapat (sila lihat juga pandangan Israel tentang proses keamanan dalam konflik Israel-Palestin dan pandang Palestin tentang proses keamanan). Ini bertindak untuk menonjolkan percanggahan pendapat yang besar, bukan sahaja antara orang Israel dengan orang Palestin, tetapi juga antara mereka sendiri.

Ciri utama konflik ini ialah
tahap keganasan yang disaksikan pada sepanjang konflik tersebut. Korban perang yang diadakan oleh askar tetap, kumpulan separa tentera, dan sel pengganas tidak hanya terhad kepada para tentera, malahan banyak nyawa orang awam bagi kedua-dua pihak juga dikorbankan.


== PALESTIN ==

Palestin (bahasa Arab:فلسطين Falasṭīn, bahasa Ibrani: פלשתינה Palestina) ialah nama yang digunakan dengan meluas sejak era Rom lagi untuk merujuk kepada kawasan di Timur Tengah di antara Laut Mediterranean dan Sungai Jordan. Istilah lain yang digunakan untuk merujuk keseluruhan atau sebahagian daripada kawasan ini termasuk Israel, ialah "Israel Raya" (bahasa Ibrani: Eretz Yisrael), Kana'an dan Tanah Suci.

Dalam pengertian geografi yang luas, Palestin merujuk kepada kawasan yang merangkumi negara Israel kini dan wilayah-wilayah
Palestin, di samping sebahagian daripada Jordan, Lubnan dan Syria. Dalam pengertian yang sempit pula, ia merujuk kepada kawasan di dalam sempadan bekas Mandat British di Palestin (1920-1948), di sebelah barat Sungai Jordan.

Hari ini, Palestin boleh digunakan untuk merujuk kepada
"Negara Palestin" yang dicadangkan oleh Pihak Berkuasa Palestin.


== GEOGRAFI PALESTIN ==


Palestin terletak di bagian barat benua Asia yang membentang antara garis lintang meridian 15-34 dan 40-35 ke arah timur, dan antara garis lintang meridian 30-29 dan 15-33 ke arah utara.
Palestin membentuk bagian tenggara dari kesatuan geografi yang besar di belahan timur dunia Arab yang disebut dengan negeri Syam. Selain Palestin, negeri Syam terdiri dari [[Lubnan]], [[Syria]] dan [[Jordan]]. Pada awalnya negara-negara ini mempunyai perbatasan yang kolektif di luar perbatasannya dengan [[Mesir]].


Perbatasan Palestin dimulai dengan Lubnan di Ras El-Nakoura di wilayah laut Mediterranian (Laut Tengah) dan dengan garis lurus mengarah ke timur sampai ke daerah di setelah kota kecil Lubnan iaitu kota Bent Jubayel, di mana garis pemisah antara kedua negara ini miring ke utara dengan sudut yang hampir lurus. Pada titik ini, perbatasan berada mengitari mata air sungai Jordan yang menjadi bagian dari Palestin dalam jalan kecil yang membatasinya dari wilayah Timur dengan wilayah Syria dan danau Al Hola, Lout dan Tabariyya.


Perbatasan dengan Jordan dimulai di wilayah selatan danau Tabariyya pada pembuangan sungai Al Yarmouk. Terus sepanjang sungai Jordan. Dari mata air sungai Jordan, perbatasan ini ke arah selatan membelah pertengahan Laut Mati secara geometrikal dan lembah Araba, hingga sampai pada daerah Aqaba.


Perbatasan dengan Mesir dapat digambarkan dengan garis yang hampir membentuk garis lurus yang membelah antara daerah semi-pulau Seena dan padang pasir Al Naqab. Perbatasan ini dimulai di Rafah di Laut Tengah hingga sampai ke daerah Taba di Teluk Aqaba.
Di bagian Barat, Palestin terletak di sebelah perairan lepas antarabangsa dari Laut Tengah dengan jarak sekitar 250 km dari Ras El-Nakoura di belah selatan hingga Rafah di bahagian selatan.


Kerana lokasinya terletak di pertengahan negara-negara Arab, Palestin membentuk kombinasi geografi yang natural dan humanistik bagi medan daratan yang luas yang memuat kehidupan orang-orang asli Badui di wilayah selatan dan gaya pendudukan yang sudah lama di bagian utara. Tanah Palestin mempunyai keistimewaan dibanding dengan daerah lain kerana merupakan sebahagian dari tempat tinggalnya manusia pertama, tempat diturunkannya semua [[agama]] samawi, tempat di mana peradaban kuno muncul, menjadi jambatan aktiviti komersil dan tempat penyusupan ekspedisi ketenteraan di sepanjang era bersejarah yang berbeza. Lokasi strategik yang dinikmati Palestin memungkinkannya untuk faktor penghubung antara berbagai benua bagi dunia kuno Asia, Afrika dan Eropah. Palestin juga menjadi tempat yang dijadikan pintu masuk bagi perjalanan ke tempat-tempat jiran. Ia menjadi jambatan penghubung bagi manusia sejak dahulu kala, sebagaimana ia juga menikmati lokasi sentral yang memikat seluruh orang yang mau bermukim dan hidup dalam kemakmuran. Maka dari itu sangat alami kalau Palestin menjadi pusat bagi kerakusan banyak orang yang ingin berkuasa dan mengeksploitasi keistimewaannya.

Palestin dibahagi kepada dua kawasan utama iaitu:

* [[GazaSemenanjung Gaza]] (غزة)
* [[Tebing Barat]]

Wednesday, January 7, 2009

kasih ibu


Ibuku kaulah pelita
Yang dulu kini selamanya
Kau beriku kasih kau beriku manja
Kasihmu kudambakan
Engkaulah ibu yang kusayangi
Kasihmu mekar harum mewangi
Menghiasi taman hati
Bak lilin membakar diri
Menyinari hidup ini
Sejak dulu ku dibelai dimanja
Bersarat cinta padat di dada
Walaupun penuh sengsara bertemankan air mata
Berkorban jiwa dan raga
Kasihmu ibu tiada duanya
Kasihmu ibu tiada bandingnya
Mendidik kami dengan kesabaran
Kepayahan dan keperitan ditanam di jiwa
Kasihmu ibu tiada nilainya
Tak rela aku melihatmu di dalam keadaan duka
Hapuskanlah air matamu
Kerana ia menyayat hati ini
Terasa bagai tertusuk sembilu
Hanya Allah yang tahu
Pedihnya hati ini
Kasihmu ibu bak mutiara
Pasti berkilau selamanya
Tidak seperti kaca
Jatuh hancur berkecai
Musnahlah segalanya
Kasihmu ibu yang kurindukan
Penawar hati di kala duka
Kupohonkan restumu setitis doa suci
Mengharap kasih Ilahi
Kasihmu ibu kusanjung selalu
Pengorbanan yang kau curahkan
Setulus hatimu
Sehingga kini kasih yang suci
Tetap bersemi di hati ini
Seharum kasturi
Kini setelah dewasa
Masa dan detiknya telah tiba
Untukku membalas segalanya
Buat ibu tercinta
Semoga kau bahagia

hepi besday ibu





dgn lafaz bismillah...



to my mum...

alamak lom taip lagi dah cedey cmne ni...
td kol ibu nk wish "happy besdey"

aku : ibu tgh btpe?
ibu : ibu tdo la long..sakit kepala...
aku : xbaik lagi ke demam ibu?
ibu : xlah..ibu sakit pale jek...
aku : ibu dah mkn ubt?
ibu : blm lg..ibu pose...
aku : owh...


hmmm..cedeynye...ibu xsht...demam dr 1 muharam hr tu spai skag...pnt sbb jln jauh..holiday...g honeymoon jb-ganu-klate-phg...(huhuhu...mrk me'round' tnpa diri ku sub sub) round sakan...base la ibu mne ley dok lme dlm kete sakit pinggang...plk tu smpai kt klate hjn jek...lg la bertambah kurang la sht nye...


buatmu ibu :


semoga ibu cepat sembuh...
ya Allah kau rahmatilah ke2 ibu bapaku...
kasihanilah mrk spt mana mrk mengasihiku dan adik2 sejak kecil lagi...
semoga kasih syg kami berkekalan hingga ke syurga...
ank mu di rantau merinduimu...


huhuhu...xmampu nk luahkan kata...
rindunye kat ibuu
wargghhhhh...dr td ku thn pecah jgk empangn ni...huhuhu...
malu2 org nmpk..nsib baik tutup muka...abes bsh...






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...