jom ikut :

Saturday, February 2, 2013

...kasih ayah sepanjang zaman...

بسم الله الرحمن الرحيم


sepanjang hampir 2 bulan ayah musafir... adalah dalam 3 4 kali aku menangis rindukan ayah... alahh kememehnye... ngengade nak nangis... eh...biarlah ayah kita...dari awak2 nangis rindu pakwe/makwe...baik kita nangis rindukan ayah kita... hehh... aku rasa lebih dari 4 kali kot...

kalau si anak yang jauh jarang jumpa ayah pun nangis rindukan ayah... apatah lagi ibu yang jarang jauh dengan ayah... tiba-tiba berpisah untuk beberapa bulan mesti ibu lagi sedih... dah la suami jauh... yang sulung pun lagi jauh... yang second last dekat asrama... yang ada angah dengan kucing-kucing 2 ekor menjadi teman...

aku tahu ibu aku kuat... sebab tu ibu beriya-riya nak aku belajar jauh sampai ke sini...
aku tahu ibu aku kuat... sebab tu ibu beriya-riya nak ayah keluar berbulan-bulan kutip saham akhirat...
tak pernah aku call ibu... ibu mengadu, mengeluh... jarang nada ibu sedih...
aku tahu betapa susahnya ibu tanpa ayah...
sebab semua tugas ayah ibu kena uruskan sendiri untuk beberapa bulan ini...


" ya Allah ampunilah dosaku, dan dosa kedua ibubapa ku, serta kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihaniku semenjak kecil lagi "



APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..


semua ciri-ciri di atas ada pada ayah... cuma part jodoh ke bawah je yang belum lagi... yang lain-lain tu semua ada pada ayah... kalau bukan kerana tegasnya ayah... tak mungkin aku jadi seperti aku yang sekarang... pernah dulu rasa terkongkong bila ayah buat semua tu... pernah rasa membentak dalam hati... "iskk.. ayah ni semua tak boleh.." darah muda... mana nak fikir yang betul... yang dia fikir nak enjoy je... tapi bila dah dewasa dah mula berfikir dengan waras... ada sebabnya kenapa ayah buat semua tu... terima kasih ayah... tegas ayah ada hikmah... tegas ayah kerana sayangkan kami...

seriusly... bila jauh dari keluarga... perkara yang akan menjadi paling sensetif ialah yang berkaitan ayah & ibu... bila baca artikel-artikel berkaitan mereka... rasa murah je air mata ni nak meleleh... siap teresak-esak tu yang tak menahan... rasa nak mereka ada depan mata je saat tu...

 really-really miss you ayah...
love you ayah...


...ya Allah lindungilah kedua ibubapa ku serta ahli keluargaku dari segala malapetaka dan kecelakaan serta di jauhkan dari segala fitnah dunia akhir zaman... kerana Engkau sebaik-baik penjaga bagi kami...




nota hati : ...call ibu... ibu tak sihat... semoga ibu cepat sembuh... sayang ibu... rindu ibu juga...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...